Iklan

Sep 22, 2014

Sabasun dan Boikot

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum...

Apa cerita perihal boikot agaknya? Masih berterusankah, atau sudah kembali menyerbu McD, makan maggi, sembang kopi di Starbuck? :)


Di Kuala Terengganu, untuk terus boikot ada cara sangat mudah dan membantu. Itupun sekiranya niat nak boikot tu betul jalannya. Kalau setakat boikot ikut-ikutan, datanglah cara atau jalan mudah macamana sekalipun, tak adanya hendak diambil peluang itu. Mydin mall dan Giant juga yang dituju untuk beli barang dapur. McDonalds juga yang dituju bila teringin nak makan burger.


Tak, bukannya aku tak pergi Mydin Mall. Aku pergi juga nak beli bawang dan sayur terutamanya. Sebab kat situ bawangnya cantik-cantik sangat, dan murah. Sayur pun. Kalau kat kampung aku lobak merah 3 ketul dua ringgit, kat situ biasanya dapat juga 4, 5 ketul dua ringgit. Bawang, ada sekali tu tak sampai pun seringgit sekilo. Mananya aku tak jadi gila bawang. Hahaha.. Kat kampung aku, kalau musim bawang murah pun tak pernahnya kurang dari seringgit. Giant pun aku pergi sesekali, tapi aku beli 2, 3 barang sahaja selalunya kat situ, yang kebetulan murah.


Untuk tujuan beli barang dapur, dan boikot sekaligus, berkunjunglah ke Sabasun. Ayat macam mempromosikan Sabasun, tapi tak. Aku tak dibayar pun untuk bercerita pasal Sabasun ni. Sabasun sebuah pasaraya kecil yang lengkap semua ada keperluan asas. Milik orang melayu, kempen boikot dah lama berjalan secara perlahan-lahan dan mungkin tanpa kita sedarpun. Sebabnya mudah, Sabasun menyediakan alternatif. Dynamo tak ada kat Sabasun, tapi banyak sahaja cecair pencuci pakaian jenama lain. Barangan Nestle dikurangkan sedikit demi sedikit. Baru-baru ini aku perasan Maggi pun dah tak ada. Milo ada lagi, tapi dekat dengan rak milo, ada koko kurma tu. Aku dah cuba dan rasanya tak ada beza sangatlah dengan milo. Tak lama lagi mungkin milo juga akan ditiadakan.


Kalau ke Sabasun, tak perlulah nak tilik sangat barang tu halal atau tak. Memang barangan yang dijamin halal sahaja dijual di situ. Tabung palestin, dah bertahun ada di kaunter dekat pintu masuk. Kempen boikot dan save gaza dari dulu lagi dibuat berterusan. Aku memang respect sangat Sabasun dari segi tu. Tapi dalam bagus tu, ada juga kekurangannya. Bahagian barang basah seperti ikan, ayam, sayur dan buah-buahan, aku tak berkenan sangat. Agak kotor dan tak segar. Bawang pun kurang elok. Hehe... Aku tak suka kalau kena kutip dan tercari-cari bawang yang elok dicelah-celah kulit bawang yang banyak.


Teruskan boikot? Untuk aku, ianya semacam tak berapa relevan. Kali terakhir aku makan McD, aku sendiri tak ingat sebab dah lama sangat. KFC, pun aku tak berminat nak pergi sebab bukannya sedap pun pada aku. Maggi, aku jarang makan dan semenjak bulan ramadhan lalu, aku perasan adik aku dah tak buat stok maggi. Hahaha.. selalunya aku tumpang makan sesuap dua yang dia masak jer. Sos apa semua tu, aku dah tukar kepada jenama lain.



Yang penting, jaga diri kan. Kalau sakit, tak susahkan siapa-siapa, mungkin tak apa. Kalau susahkan orang, itu memang menyusahkan.







2 comments:

  1. Replies
    1. Barang tak perlu.. memg tak beli la. Camner nk boikot sesuatu yg kita tak beli? Err.. ke salah paham soalan ni...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...